Det vidste du muligvis ikke om os

Fodbold Akademi, Skatebane, skak, skovloop, søheste mm.

Vi har et Fodbold AKademi
Gennem de sidste fem år har vi arrangeret fodboldskole for elever med særlige behov, som en pendant til de populære fodboldskoler, der udbydes over hele landet i sommermånederne. På de almindelige fodboldskoler kan det være svært for elever med særlige behov at passe ind, og derfor er formålet med vores fodboldskole at gøre det muligt for elever med diagnoser indenfor bl.a. ADHD og autismespektret samt fysiske handicaps, at kunne deltage i en fodboldskole og få de mange oplevelser, der følger med. I de tre dage fodboldskolen strækker sig over, deltager elever fra omkring 10 specialtilbud i Nordjylland, og fokus ligger på at give eleverne succesoplevelser og skabe rammerne for en masse givtigt socialt samvær.

Udgangspunktet er, at alle - uanset spillemæssigt niveau, diagnoser og eventuelle fysiske handicaps - skal kunne deltage. Dog er der også lavet tilbud til elever, som gerne vil deltage, men som ikke har lyst til at spille fodbold. For disse elever er der bl.a. mulighed for at producere nyheder fra fodboldskolen eller hjælpe med at lave mad til deltagerne.

Fodboldskolen bliver mulig via skolens samarbejde med den lokale fodboldklub, som stiller baner og faciliteter til rådighed samt lokale sponsorer, som bl.a. er med til at finansiere trøjer og bolde til de deltagende elever. Se mere på AKademiets facebookside.

Fodbold AKademi

Skatebane
I sommeren 2015 fik vi en skatebane i skoven lige bag skolen - en unik bane i unikke omgivelser. Banen ligger smukt placeret i skoven bag skolen og blev delvist finansieret via skolens deltagelse i det landsdækkende projekt “Drøn på Skolegården”, der omhandlede muligheden for at skabe udenomsarealer, som inspirerede til læring og bevægelse.

Baggrunden for, at vi overhovedet indtænkte en skatebane i vores lokale udmøntning af Drøn på Skolegården-projektet, var, at en af skolens pædagoger, der i fritiden er skate-entusiast, åbnede vores øjne for de pædagogiske muligheder, der kunne ligge i at etablere en skatebane på skolens areal. Med skatebanen fik vi skabt et anderledes og attraktivt bevægelsestilbud for en gruppe elever, som ikke nødvendigvis fanges ind af de øvrige aktivitetstilbud eller det almindelige foreningsliv i fritiden.

Regler for brug af banen i og uden for skoletid findes her. Se video fra åbningen nedenfor, eller se Emil fra 1. klasse køre banen her

Skak
Hver mandag eftermiddag spiller ca. 50 elever skak. En af vores pensionerede lærere står for skakholdet. Skakholdet deltager i skakturneringer ud af huset og har vundet mange trofæer:-)

Skak2

Skovloop - en hævet træsti
Bag skolen er der en hævet træsti på i alt 750 meter, som binder skolegården sammen med den omkringliggende skov. Den unikke bane danner grund for både læring og leg, og er skabt som led i skolens deltagelse i Projekt "Drøn på Skolegården". Undervejs rundt på skovloopet kommer man bl.a. til et trætop-hus, et spiderweb, en skovgolfbane, forskellige gynger og mere til.

Skovloop

Søheste
Overalt på skolen finder man søheste - enten malet direkte på væggene eller i rammer. Billedkunstneren Maria Dubin har været på skolen gennem længere tid og udsmykket skolen og malet billeder med eleverne (ikke kun søheste!).

Dubin

Brain Breaks instruktører
På skolen har vi en lærer og en pædagog som tilbyder brain breaks forløb for alle klasser. Brain breaks er en anden måde at lære på, hvor man indlærer faglige færdigheder samtidig med, at man bevæger sig. Brain breaks kan også bruges til samarbejdsøvelser. Mange elever er uddannede brainbreaks instruktører, sådan at de selvstændigt kan stå for brain breaks forløb for andre klasser.

Kirkekor med elever
Hver torsdag eftermiddag øver Skørping-Fræer sognes børnekor på skolen. Alle elever fra 2.-3. klasse kan deltage.

Kirkekor