Princip for skole-hjemsamarbejde:
Skole-hjem-samarbejdet er et af de bærende elementer i skolens virksomhed. For skole-hjem-samarbejdets parter: Elever, forældre, medarbejdere og ledelse, er det derfor værdifuldt at:
(A) Samarbejdet er konstruktivt og at alle anser hinanden som ligeværdige og ansvarlige parter, som efter bedste evne bidrager til barnets trivsel, læring og udvikling.
Dette betyder konkret:
• At forældrene engagerer sig i barnets skolegang.
• At lærere og pædagoger ser skole-hjem-samarbejdet som en naturlig del af deres arbejde og anser forældrene som en ressource og samarbejdspartner.
• At samarbejdet i den enkelte klasse årligt drøftes og afstemmes på forældremøder.
• At forældre og lærere/pædagoger altid omtaler den anden part respektfuldt i barnets nærvær.
• At forældrene respekterer lærernes og pædagogernes profession og bakker op om deres arbejde.
• At skolens ledelse understøtter og om nødvendigt deltager aktivt i samarbejdet.
For skole-hjem-samarbejdet på Skørping Skole er det endvidere værdifuldt at:
(B) Kommunikationen mellem skole og hjem både har til opgave at overbringe informationer og budskaber samt vedligeholde og udbygge relationen mellem skole og hjem.
Dette betyder konkret:
• At både skole og hjem gensidigt informerer og samtaler om væsentlige forhold vedr. barnets trivsel, læring og udvikling.
• At der ud over den løbende dialog tilbydes 1-2 årlige samtaler.
• At Aula benyttes som informationskilde til fælles informationer.
• At forældre holder sig orienteret i Aula.
• Indehaveren af forældremyndigheden har adgang til Aula. Personer uden forældremyndighed kan få adgang ved forældremyndighedsindehaverens samtykke.
• At pædagoger, lærere og skoleledelse har en Aula e-mail, hvor de kan kontaktes.
• At lærere og pædagoger giver en løbende skriftlig information om arbejdet i skolen. Frekvensen for information er størst i de yngste årgange.