Trafikpolitik

Trafik1 Trafik2 Trafik3

Med trafikpolitikken vil vi:

• Arbejde for, at alle elever får gode forudsætninger og muligheder for at færdes sikkert i trafikken.
  • Medvirke til at forebygge og undgå trafikulykker på skolevejen. Det samme gælder ved arrangementer og ekskursioner i skolens regi.
  • Arbejde ud fra en anerkendelse af, at voksne trafikanter er rollemodeller for børn og unge. Derfor vil skolen arbejde for, at forældre og ansatte lever op til denne rolle.
  • Søge at inddrage alle relevante parter omkring trafiksikkerhed - elever, lærere, lokalområdet og lokale myndigheder samt Rådet for Sikker Trafik

Opfordring til forældrene

Vi vil opfordre forældrene til at:

• Træne med deres egne børn – såvel gå- som cykeltræning.
  • Begrænse kørsel af egne børn til og fra skole. Lad dit barn gå eller cykle i skole.
  • Være bevidst om rollen som rollemodel, sætte det gode eksempel ved fx selv at bruge lygter, seler, cykelhjelm mv.
  • Pleje børnenes cykler. Det er forældrenes ansvar, at cyklen er i orden samt at der benyttes lygter i den mørke del af året.
  • Opfordre børnene til at bruge cykelhjelm
  • Tjekke børnenes trafikfærdigheder jævnligt
  • Vise interesse for skolens færdselsundervisning
  • Følge op når børnene bliver ældre i takt med at børnene kan mere i trafikken og bevæger sig mere rundt på egen hånd.
  • Benytte parkeringspladsen ved Skørping Idrætscenter til afsætning af elever, da P-pladsen foran skolen primært er for skolens ansatte.

De voksne som rollemodeller
Børn kopierer de voksnes adfærd og efterspørger klare rammer og aftaler fra deres forældre.
Derfor er det skolens mål, at alle voksne er gode rollemodeller og vi forventer derfor, at:

• Skolens ansatte optræder som gode trafikanter i arbejdstiden, og når de cykler til og fra skole.
  • ​​​​​​​Forældrene tager hensyn til og er rollemodeller for alle skolens børn i trafikken.

​​​​​​​Trafikundervisning
Ifølge folkeskoleloven er det obligatorisk at undervise i færdsel gennem hele skoleforløbet.
På Skørping skole ønsker vi at trafikundervisningen tager udgangspunkt i undervisningsministeriets “Fælles mål for færdselslære” http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/f%C3%A6rdselsl%C3%A6re
Herudover indtænkes diverse trafikkampagner i det omfang, det kan indpasses i trafikundervisningen.

Ekskursion

• Eleverne orienteres på forhånd om, at alle har ansvar for sig selv og for andre, når de er på tur. Eleverne orienteres desuden om eventuelle særlige steder eller forhold i trafikken, som de skal være ekstra opmærksomme på.

• ​​​​​​​Hvis ekskursionen foregår på cykel skal alle overholde færdelsloven og alle elever og lærere skal bruge cykelhjelm. Som minimum bør lærere, samt første og sidste mand i kolonnen, desuden bære cykelvest. Det sikres desuden, at elevernes og lærernes cykler er sikkerhedsmæssigt i orden.