Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for meddelelsesbogen

Princip for meddelelsesbogen

Formål

  • Meddelelsesbogen skal understøtte dialogen mellem skole og hjem om elevens faglige og alsidige udvikling og den efterfølgende opfølgning på dialogen.
  • Meddelelsesbogen skal sikre, at både elev, forældre og skole ved, hvad der er de væsentligste fokuspunkter og heraf følgende indsatser i elevens faglige og alsidige udvikling.
  • Meddelelsesbogen supplerer den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole via Aula, skole-hjem-samtaler, elevsamtaler, forældremøder mv.

Mål

  • Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer.

Rammer for meddelelsesbogen

  • Meddelelsesbogen er digital og tilgås som widget via Aula - EASYIQ 
  • Meddelelsesbogen er til enhver tid tilgængelig for forældre og elev.

Meddelelsesbogens fokuspunkter

  • Meddelelsesbogens fokuspunkter er formuleret med afsæt i, hvordan skolen kan understøtte elevens faglige udvikling og trivsel.
  • Fokuspunkter kan være såvel individuelle som fælles for en klasse eller en årgang.
  • Fokuspunkter kan også være rettet mod det pædagogiske personale.
  • Et fokuspunkt i meddelelsesbogen indeholder i udgangspunktet:
    • Beskrivelse af fokuspunkt.
    • Beskrivelse af skolens indsats i forhold til fokuspunktet og af eventuelt indgåede aftaler.
    • Beskrivelse af, hvordan forældrene kan støtte elevens og skolens arbejde med fokuspunktet.
    • En tidshorisont for arbejdet med fokuspunktet.

Skolens ansvar

  • Fokuspunkter formuleres i et anerkendende sprog, hvor der er fokus på elevens ressourcer.
  • Skolen inddrager både elevens og forældrenes perspektiver i valg af fokuspunkter og beskrivelse af potentialer, indsatser og opfølgning.
  • Foruden fokuspunkter for de enkelte elever formulerer skolen også fokuspunkter for klassefællesskabet og tiltag for hele klassen.
  • Skolen er opmærksom på, om der er noget i undervisningsmiljøet, der udfordrer eleven generelt eller periodisk, eller om eleven mistrives, og formulerer i den forbindelse fokuspunkter i samarbejde med elev og forældre.
  • Ved ethvert fokuspunkt må det så vidt muligt beskrives, hvordan skole og forældre kan støtte eleven, og hvordan skolen følger op.
  • Meddelelsesbogen opdateres løbende, når fokuspunkter ændrer sig.

Forældrenes ansvar

  • Forældrene bidrager i dialog med skolen til valg af fokuspunkter og med perspektiver på de valgte fokuspunkter.
  • Forældrene bestræber sig på at orientere skolen tidligt, hvis deres barn oplever udfordringer i skolen.


Vedtaget i skolebestyrelsen 11.6.2025