Princip for meddelelsesbogen
Formål
- Meddelelsesbogen skal understøtte dialogen mellem skole og hjem om elevens faglige og alsidige udvikling og den efterfølgende opfølgning på dialogen.
- Meddelelsesbogen skal sikre, at både elev, forældre og skole ved, hvad der er de væsentligste fokuspunkter og heraf følgende indsatser i elevens faglige og alsidige udvikling.
- Meddelelsesbogen supplerer den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole via Aula, skole-hjem-samtaler, elevsamtaler, forældremøder mv.
Mål
- Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer.
Rammer for meddelelsesbogen
- Meddelelsesbogen er digital og tilgås som widget via Aula - EASYIQ
- Meddelelsesbogen er til enhver tid tilgængelig for forældre og elev.
Meddelelsesbogens fokuspunkter
- Meddelelsesbogens fokuspunkter er formuleret med afsæt i, hvordan skolen kan understøtte elevens faglige udvikling og trivsel.
- Fokuspunkter kan være såvel individuelle som fælles for en klasse eller en årgang.
- Fokuspunkter kan også være rettet mod det pædagogiske personale.
- Et fokuspunkt i meddelelsesbogen indeholder i udgangspunktet:
- Beskrivelse af fokuspunkt.
- Beskrivelse af skolens indsats i forhold til fokuspunktet og af eventuelt indgåede aftaler.
- Beskrivelse af, hvordan forældrene kan støtte elevens og skolens arbejde med fokuspunktet.
- En tidshorisont for arbejdet med fokuspunktet.
- Beskrivelse af fokuspunkt.
Skolens ansvar
- Fokuspunkter formuleres i et anerkendende sprog, hvor der er fokus på elevens ressourcer.
- Skolen inddrager både elevens og forældrenes perspektiver i valg af fokuspunkter og beskrivelse af potentialer, indsatser og opfølgning.
- Foruden fokuspunkter for de enkelte elever formulerer skolen også fokuspunkter for klassefællesskabet og tiltag for hele klassen.
- Skolen er opmærksom på, om der er noget i undervisningsmiljøet, der udfordrer eleven generelt eller periodisk, eller om eleven mistrives, og formulerer i den forbindelse fokuspunkter i samarbejde med elev og forældre.
- Ved ethvert fokuspunkt må det så vidt muligt beskrives, hvordan skole og forældre kan støtte eleven, og hvordan skolen følger op.
- Meddelelsesbogen opdateres løbende, når fokuspunkter ændrer sig.
Forældrenes ansvar
- Forældrene bidrager i dialog med skolen til valg af fokuspunkter og med perspektiver på de valgte fokuspunkter.
- Forældrene bestræber sig på at orientere skolen tidligt, hvis deres barn oplever udfordringer i skolen.
Vedtaget i skolebestyrelsen 11.6.2025