Alkoholpolitik

Alkohol Alkohol2 Alkohol3

Alkoholpolitik for Skørping Skole

Skolebestyrelsen har drøftet hvilke regler, der bør gælde for salg og udskænkning af alkohol ved arrangementer, der afholdes i skolens regi. Bl.a. har vi talt om, hvorvidt der skal være totalt alkoholforbud – for at sende et godt signal og for at støtte børn med alkoholproblemer i familien – eller hvorvidt skolens arrangementer skal afspejle det øvrige samfund, herunder at man kan nyde alkohol i festlige sammenhænge.

Statistisk set er der i hver klasse 1-2 elever, der i hjemmet oplever problemer relateret til alkohol. Undersøgelser viser desuden, at børn oplever fuldskab hos forældrene som meget ubehageligt.

Udgangspunktet er, at der fra medarbejder- og forældreside ikke er meldt om et reelt problem vedr. fuldskab eller anden uhensigtsmæssig, alkoholbetinget adfærd ved arrangementer på skolen. Der er i øvrigt erfaringer med, at fester uden alkohol har været lige så gode, som fester med.

Det er skolebestyrelsens holdning:

• At der aldrig serveres alkohol for elever, uanset hvor gamle de er.
  • At der må sælges/serveres øl og vin til de voksne ved forældrearrangementer, klassefester og lign.

Vi forventer naturligvis, at alle bidrager til at forhindre uhensigtsmæssig, alkoholbetinget adfærd – af hensyn til vore børn og alle andre.

Disse regler gælder ved ethvert arrangement på skolens matrikel, og hvor skolen er (med-)arrangør.

Ved ture og andet, der holdes uden for skolen, og hvor det alene er forældre, der er arrangører, er det de pågældende forældre, som er ansvarlige. Skolebestyrelsen opfordrer dog til, at man i alle klassesammenhænge følger ”ånden” i ovennævnte regler.

Der er i øvrigt gode erfaringer med, at børn og forældre i de ældste klasser udarbejder en alkoholpolitik for private fester.